Szybki rozwój Sztucznej Inteligencji na pewno będzie znacząco wpływać na badania naukowe i edukację w Uczelniach wyższych w ciągu najbliższych 25 lat. Nie ominie to też PŁ.
Zmiany te będą objawić się na różne sposoby, od sposobu prowadzenia badań naukowych po sposób nauczania i relacje ze studentami. Oto, moim zdaniem, kilka kluczowych obszarów, w których AI prawdopodobnie będzie miało głęboki i pozytywny wpływ: przyspieszona realizacja badań naukowych, możliwość automatyzacji eksperymentów naukowych, coraz szersze stosowanie modelowania predykcyjnego w zarządzaniu uczelnią, możliwość bardziej spersonalizowanego nauczania, włączenie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality), możliwość dokonywania zautomatyzowanych ocen postępu nauki, rozszerzenie dostęp do wiedzy a także stworzenie szans na nowe programy nauczania
AI może też mieć istotny negatywny wpływ na działalność uczelni poprzez: rosnące obawy etyczne i dotyczące ochrony prywatności, zwiększeni „cyfrowego podziału” (Digital Divide) – czyli powiększanie barier w społeczeństwie, trudności we „współpracy” człowiek-maszyna (AI), a także postępująca dehumanizacja uczelni…
Podsumowując, szybki rozwój AI oferuje ekscytujące możliwości dla prowadzenia badań naukowych i lepszej edukacji, ale również stawia przed nami znaczące wyzwania, które będą musiały zostać adresowane, aby zapewnić, że postęp w tej dziedzinie przyniosą korzyści wszystkim studentom i naukowcom w sprawiedliwy, uczciwy i humanistyczny sposób.
Jakie są Państwa opinie w tej sprawie? Co powinniśmy w naszej długoterminowej wizji zawrzeć aby tę fundamentalną zmianę jak najlepiej zaadresować?