TUL 2050

TUL 2050

Nowe modele współpracy pomiędzy Uczelnią a przemysłem

TUL 2050 Forums Uczelnia w otoczeniu społecznym i gospodarczym Nowe modele współpracy pomiędzy Uczelnią a przemysłem

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #1627
    Mirek Sopek
    Participant

    Prestiżowe uniwersytety na świecie i przemysł od dawna współpracują w różnych tradycyjnych formach, takich jak partnerstwa badawcze, staże i pomoc studentom w uzyskaniu pracy w zawodzie. Ale, w miarę jak świat akademicki i biznesowy ewoluują, pojawiają się nowe podejścia do współpracy, które mogą przynieść korzyści obu stronom oraz otoczeniu uczelni.
    Z obserwacji tych zjawisk na świecie warto przywołać tu kilka innowacyjnych sposobów, w jakie prestiżowe uniwersytety współpracują z przemysłem:

    a) Wspólne tworzenie programów studiów
    b) Wspólne badania, laboratoria innowacji i publikacje
    c) Akceleratory i inkubatory startupów
    d) Wspólne programy rozwoju talentów
    e) Cyfrowe platformy współpracy
    f) Projekty zrównoważonego rozwoju i ekologiczne
    g) Wspomaganie dobrych i pożytecznych polityk lokalnych
    h) Promocja kształcenia ustawicznego i edukacji menedżerskiej
    i) Czasowe delegowanie – do przemysłu (Temporary Industry Secondment)
    j) Czasowe delegowanie – akademickie (Temporary Academic Secondment)

    Te nowe modele współpracy mogą prowadzić do wzajemnie korzystnych wyników, napędzając innowacje, wzbogacając edukację i adresując wyzwania społeczne. W miarę ewolucji krajobrazu szkolnictwa wyższego i przemysłu, te partnerstwa będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości.
    Które z tych instrumentów, mogą Państwa zdaniem znaleźć się w naszej wizji strategicznej na kolejne 25 lat naszej uczelni?
    W mojej opinii szczególnie dwie ostatnie inicjatywy, znane na świecie jako „secondment” (oddelegowanie) wymagają pogłębionej dyskusji.
    Zapraszam do dyskusji!

    #1749
    Bartek Zgorzelski
    Participant

    W jakich sytuacjach Państwo zawiązujecie współpracę z “przemysłem”?
    Jakie modele w Waszych przypadkach są najskuteczniejsze i co rozumiecie jako “pozytywny skutek” takiej współpracy”?

    #1861
    kbabij
    Participant

    Czasowe oddelegowanie akademickie rozumiem jako powiększenie liczby praktyków prowadzących zajęcia. Wykładowców, którzy nie posiadają doświadczenia akademickiego i są praktykami z szeroko rozumianego przemysłu. Niemalże na każdym kierunku studiów jest możliwe wprowadzenie do programu zajęci przynajmniej jednego kursu prowadzonego przez przemysłowców.

    #1871
    Mirek Sopek
    Participant

    “Oddelegowanie” może oznaczać też czasową pracę naukowców w przemyśle!
    I tutaj, najciekawsze z perspektywy naszej wizji strategicznej jest rozważenie mechanizmu “Sabbatical” czasami u nas zwany (bardzo źle) “urlopem naukowym”.

    Pomyślmy czy nie warto zaproponować wprowadzenia systematycznego mechanizmu Sabbatical – np. aby raz na 6-8 lat (w US to zwykle 6) pracownik mógł pracować rok w firmie związanej z jego specjalnością do około 1 roku.

    Oczywiście w tym obszarze nowych modeli jest też dzielenie czasu pracy pomiędzy uczelnią a firmami – co jest normalną praktyką w wielu światowych uczelniach.
    Np. Stanford oraz MIT w swoich School of Engineering czy też Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory, odpowiednio zachęcają stanowczo do takich praktyk. O tym też powinniśmy pomyśleć….

    #1895
    Jacek Gwizdka
    Participant

    Wśród modeli, które wspomagają dzielenie czasu pracy pomiędzy uczelnia, a firmami w USA wymienię jeszcze dwa:
    i. umowy/kontrakty uczelni z pracownikami akademickimi mają typowo wbudowany jeden dzień w tygodniu pozwalający na konsultacje/pracę dla zewnętrznych jednostek (firm, rządu, NGOs, itd.);
    ii. umowy/kontrakty pracowników akademickich (przynajmniej na uczelniach stanowych), którzy nie mają funkcji administracyjnych są na 9 miesięcy w roku. Trzy miesiące (zwykle od czerwca do sierpnia) są “owarte”. “Summer salary” jest często z federalnych grantów, ale może też być z pracy w firmie. Można dyskutować czy ten model jest godny polecenia – w te trzy miesiące wchodzi też ewentualny czas na urlop.

    Systematyczny mechanizm typu Sabbatical, jest jak najbardziej warty poważnego rozważenia. W USA jest to jest jeden lub dwa semestry (plus trzy “otwarte” miesiące).

    #1902
    Mirek Sopek
    Participant

    Bardzo cenne informacje Jacku!
    W naszej Radzie od dawna przewija się wątek dzielenia czasu pracy pomiędzy uczelnię a firmy – więc to co nam tu piszesz znacznie poszerza zakres ciekawych instrumentów.

    Tak – to jest super temat do długoterminowej wizji !

    #1905
    Jacek Szafran
    Participant

    Szanowni Panowie,
    to co powyżej napisaliście idealnie nadaję się do naszej wizji, ale też przede wszystkim wdrożenia.
    Powiem szczerze, że o większości tych instrumentów, które Panowie opisaliście nie miałem w ogóle pojęcia. Pewnie dlatego, że od zawsze (czyli od momentu rozpoczęcia pracy na PŁ) łączę pracę naukową z praktyką w przedsiębiorstwie i dlatego dla mnie to raczej droga “naturalna”.
    Niemniej jednak dziękuję za tę dyskusję. Świetne są te pomysły!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.