TUL 2050

TUL 2050

Mikromoduły i mikro-poświadczenia w zakresie kształcenia

TUL 2050 Forums Aktywność edukacyjna Politechniki Łódzkiej Mikromoduły i mikro-poświadczenia w zakresie kształcenia

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #1770
    Jacek Sawicki
    Participant

    Wdrożenie mikromodułów i mikro-poświadczeń zapewni bogate, angażujące i elastyczne środowisko uczenia się, które przygotowuje uczestnika do prawdziwego świata, zwiększy ich motywację i zaangażowanie, sprawiając, że nauka staje się dla nich istotna. Utworzenie kursów umożlwiających kształcenie na odległość lub w systemie np. blended pozwoli na zdobywanie mikro kompetencji (przeliczanych na punkty ECTS). Realizacja kształcenia oparta powinna być na projektach realizowanych z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia CBL, PBL, RPBL i problemach realnych występujących w przemyśle. Tak forma sprawi, że uczestnicy będą widzieli bezpośredni wpływ swojej pracy, a tym samym będą bardziej zmotywowani do poszerzania/pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Zapewni także szerszy zakres doświadczeń co przyczyni się do głębszego zrozumienia rozwiązywanego problemu oraz poprawi ich umiejętność pracy zespołowej i komunikacji.
    Czy zdobywanie kompetencji w postaci mikromodułów lub mikro-poświadczeń jest/będzie atrakcyjną formą?
    Czy zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację projektów jest wystarczające?
    Zapraszam do dyskusji w tym zakresie i stawiania kolejnych pytań.

    #1914
    Bartek Zgorzelski
    Participant

    Tu mam wrażenie, że mój dzisiejszy wpis o kursach online sprawdza się bardzo dobrze. I postawię śmiałą tezę, że pomiędzy kursem online i mikromodulem jest “niewielka odległość”, a część z kursów online mogłaby być wstępem właśnie do podjęcia zajęć w zakresie mikromodułów.

    #1920
    Mirek Sopek
    Participant

    Dokładnie tak Bartek – a jak do tego dołożymy jeszcze mikropoświadczenia o takim charakterze że pomagają utrzymać naszą ludzką tożsamość …
    Duży temat z tego się robi do Wizji …

    #1927
    Jacek Sawicki
    Participant

    Mirku, Bartku utworzenie nowych możliwości kształcenia i pozyskiwania wiedzy i umiejętości (czy to poprzez MOCC, mikro-moduły itd.) rozszerzy nie tylko ofertę naszej Uczelni ale pozwili dotrzeć do indwywidalnych potrzeb pojedyńczych osób czy przedsiebiorców, a przy dziszejszym tempuie zmian i konieczności szybkiego reagowania na zmiany na rynku jest to bardzo ważne.

    #1936
    Mirek Sopek
    Participant

    Dokładnie tak – staje się ewidentne w tej dyskusji że idee dotyczące MOOC a co za tym idzie mikropoświadczeń musiym włączyć do Wizji, gdyż wygląda na to że będą one bardzo istotne w najbliższych dziesięcioleciach!

    Są już metody aby odróżniać (za pomocą identyfikacji cyfrowej) ludzi od agentów AI.Zainteresowanym polecam świetną pracę dotyczącą “personhood credentials” (PHCs), digital credentials that empower users to demonstrate that they are real people—not AIs—”
    https://arxiv.org/pdf/2408.07892

    Może to taki techniczny aspekt – ale jak że ważny. Centralne dla nas jest zachowanie humanistycznego, ludzkiego charakteru uczelni.

    W tym i MOOC tworzone przez ludzi i Mikropoświadczenia dla ludzi (a nie dla agentów AI) są szczególnie ważne!

    #1950
    andpbart
    Participant

    Koledzy,
    wydaje się, że dyskutowany tutaj pomysł wdrożenia mikromodułów i mikro-poświadczeń został ostatnio dostrzeżony na szerszym forum. Na ostatnim spotkaniu przedstawicieli rad uczelni z wielu polskich szkół wyżsych, dyrektor departamentu w MNiSW pan Marcin Czaja poinformował, że trwają prace nad ustawowym uregulowaniem tego zagadnienia.

    #1952
    Mirek Sopek
    Participant

    To bardzo dobra wiadomość!
    Tym bardziej, że uczelnie takie jak MIT od dawna mają takie programy!

    Por. https://openlearning.mit.edu/courses-programs/micromasters-programs

    Wbrew pozorom wdrożenie tych schematów nie jest aż tak bardzo trudne – przynajmniej technicznie !

    #1953
    Tomasz Kubiak
    Participant

    Wydaje się że nie warto czekać na ruch ze strony Ministerstwa, szkolenia oparte na mikropoświadczeniach możnabyło tworzyć od dawna. Znowu gonimy tych lepszych. Wartoby rozważyć innowacje w zakresie edukacji aby to inni gonili nas.

    #1954
    Mirek Sopek
    Participant

    Absolutnie tak – tym bardziej, że jest też pełne europejskie wsparcie dla takich systemów!
    Zobaczmy np: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials !!!

    #1964
    Krysinski_Tomasz
    Participant

    Wprowadzenie mikro-modułów i mikro-doświadczeń do programu nauczania inżynierów jest bardzo ważne, ale nie może stanowić podstawy kształcenia inżynierskiego. Kontakt z wybitnymi profesorami, praca w grupach i projekty przemysłowe pozwalają młodym ludziom zdobyć niezbędne umiejętności do przyszłego sukcesu zawodowego. Tak jest w przypadku wielu renomowanych szkół inżynierskich w Stanach Zjednoczonych, takich jak MIT. Nowa sytuacja wymaga od zespołów edukacyjnych umiejętności niezbędnych w działalności nowoczesnych przedsiębiorstw. Musimy zastanowić się, w jaki sposób wizje mogą nam pomóc. W Wielkiej Brytanii rok przerwy, zwany “gap year”, jest powszechną praktyką, która pozwala studentom pracować, studiować za granicą lub angażować się w wolontariat przed kontynuowaniem studiów wyższych. Ten okres jest często wykorzystywany do zdobywania praktycznych doświadczeń i rozwijania kluczowych umiejętności potrzebnych na współczesnym rynku pracy. Ta nowa sytuacja stawia również nowe wymagania wobec kadry nauczycielskiej. W Stanach Zjednoczonych problem ten rozwiązano poprzez ‚sabatical year’. Oczywiste jest, że w naszej wizji różne środki muszą być dostosowane do potrzeb i sytuacji w Polsce.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.