TUL 2050 › Forums › Działalność badawcza Uczelni › Wykorzystanie odpadów i Gospodarki Obiegu Zamkniętego
- This topic has 6 replies, 4 voices, and was last updated 7 months, 4 weeks ago by
Mirek Sopek.
-
AuthorPosts
-
April 19, 2024 at 7:13 am #1743
Bartek Zgorzelski
ParticipantCzy polityki Circular Economy mają szansę być źródłem nowych gałęzi gospodarki? Czy w inżynierii procesowej, inżynierii środowiska czy budownictwie powinny pojawić się kierunki czy kursy dedykowane tym zagadnieniom?
July 22, 2024 at 12:48 pm #1873Jacek Szafran
ParticipantPodjęte zagadnienie uważam, za niezmiernie istotne. Powód tego jest jeden i zasadniczy (zwracam uwagę, że piszę to jako pracownik WBAiS) – temat ten w programach studiów na kierunku budownictwo, o ile się orientuje, w zasadzie nie istnieje. Czy zatem powinien? Zdecydowanie tak.
Dlaczego?
Moje wrażenia w zakresie tematyki „Circular Economy” jest takie, że jest zbiór zagadnień w stadium początkowym/raczkującym. Podkreślę, że to moje prywatne wrażenie płynące z moich dotychczasowych doświadczeń (raczej niewielkich). Natomiast jeśli głównym celem polityki „Circular Economy” jest:
– maksymalna redukcja odpadów,
– wydłużenia życia produktów,
– naprawa, remont i ponowne wykorzystanie,
to nawet przy niewielkiej znajomości zagadnienia łatwo sobie uzmysłowić, że ta tematyka ściśle dotyczy dziedziny budownictwo.
Czy może być to nowa dziedzina gospodarki? Trudno jednoznacznie to stwierdzić. Na chwilę obecną raczej sądziłbym, że będzie to raczej poddziedzina dla każdej z dziedzin np. dla budownictwa, dla lotnictwa, dla energetyki etc.
Czy powinny na PŁ pojawiać się kursy dotyczące tych zagadnień? Zdecydowanie tak.
Dlaczego? Przede wszystkim dlatego aby budować świadomość tej tematyki wśród studentów, a za chwilę wśród absolwentów. Jeśli można przyjąć idąc za moim tokiem rozumowania, że jest to tematyka raczkująca to czas na rozpoczęcie działań edukacyjnych w tej tematyce właśnie się rozpoczął.
Jak to zrobić?
Myślę, że kierunek budownictwo jest akurat bardzo dobry do wprowadzenia zagadnień związanych z „Circular Economy”, bo przecież to w ramach tego kierunku mówi się o starzeniu materiałów, utracie nośności w czasie, kosztach budowy etc. (zapewne na innych kierunkach jest podobnie ale jako osoba zaangażowana w budownictwie w teorii i praktyce wypowiadam się tylko w tym kontekście). Myślę, że na początek będzie trudno zbudować jeden kurs tego dotyczący (poza tym uważam, że większy pożytek będzie z uwzględnienia CE na kilku/kilkunastu przedmiotach w małych porcjach niż w jednym dużym), ale wprowadzenie elementów CE do poszczególnych przedmiotów tj. projektowanie konstrukcji stalowych, projektowanie konstrukcji betonowych, projektowanie konstrukcji drewnianych czy też fizyka budowli jest nie tyle możliwe, co wręcz potrzebne.
Jak bym to zrobił?
Wprowadziłbym do nauki projektowania i wykonywanych przez studentów projektów dodatkowo (nawet jako część dotyczące wniosków) uwzględnienie zasady powszechnie znanej jako „Zasada 6R”, czyli:
– odmów (np. uzasadnij, że w kontekście projektowania danego obiektu bardziej eko będzie wykorzystanie innego materiału (oczywiście nie odrzucając tego, który projektowi podlegał) co da nam rzecz bardzo pożądaną – świadomość);
– ogranicz (np. uzasadnij krótka analizą obliczeniową, że nie należy projektować dużych nośności na przyszłość (czytaj: zużywać dużo materiału w fazie początkowej) a jedynie posiadać pomysł na to jak konstrukcje wzmocnić (i wtedy ponieść koszt materiałowy) gdy taka potrzeba w przyszłości zajdzie – świadomość);
– używaj ponownie (np. wskaż możliwy potencjał do ponownego wykorzystania materiałów/elementów w przyszłości po końcu życia konstrukcji – świadomość);
– naprawiaj (np. temat skrojony dla budownictwa i dla miasta Łodzi jako takiego – sztuka naprawy i wzmocnień konstrukcji istniejących, wykorzystanie oryginalnej tkanki przy nowych funkcjonalnościach – świadomość);
– oddaj do recyklingu (np. wskaż rozwiązania zamienne do zastosowanych tak by były możliwe w pełni do recyklingu co będzie je odróżniało od tych w projekcie ujętych z uwzględnieniem krótkiej analizy ekonomicznej (to też ważne) – świadomość);
– zastanów się co możesz zrobić lepiej (np. podaj wprost wady w kontekście CE tego co zaprojektowałeś – świadomość).
Zwracam uwagę również na fakt, że by potrzeby rynku pracy w tej tematyce za chwil kilka pewnie drastycznie wzrosną. Pracodawcy będą poszukiwali absolwentów, dla których CE to nie jest puste hasło, albo takie, które słyszą po raz pierwszy. Zatem mamy sporą szansę by być w awangardzie budowy świadomości naszych studentów i absolwentów.
Oczywiście powyżej opisane przeze mnie pomysły nie są jakoś głęboko przemyślane, ale być może mają potencjał do podjęcia dyskusji w tej tematyce?
Zatem zapraszam do niej właśnie!July 22, 2024 at 3:36 pm #1880Bartek Zgorzelski
ParticipantBardzo ciekawy głos!
Z obserwacji własnej wnioskuję, że proces myślenia typu 6R ( a coraz częściej rośnie to już do 9R) jest już szczęśliwie nieodwracalny. Na każdym kroku liczymy ślad węglowy i tu użycie ponownie wytworzonych już materiałów jest kluczowe.
Bezwzględnie temat powinien pojawić się jak najszybciej na każdym z politechnicznych kierunków studiów.August 1, 2024 at 5:00 am #1906Mirek Sopek
ParticipantCałkowicie się z Panami zgadzam. Niezbędne będzie jakieś mądre i skuteczne (w rozumieniu kształtowania przez Wizję strategii Uczelni, a następnie jej konkretnych działań) wprowadzenie do niej zagadnień Circular Economy i procesów kształtowania myślenia przyszłych inżynierów wokół zagadnień jakie nazywamy 6R (9R??).
To może być temat dla uczelni jako takiej – jako instytucji realizującej wzorcowo Circular Economy ale również dla wprowadzenia tego do dydaktyki.August 28, 2024 at 2:51 pm #1916Bartek Zgorzelski
ParticipantWczoraj wysłuchałem wspaniałego wystąpienia dr Aleksandry Ziemińskiej-Stolarskiej na temat śladu węglowego. Filozofia GOZ [Gospodarka Obiegu Zamkniętego] istotnie łączy się z tym zagadnieniem i Pani Doktor wspaniale pokazała w trakcie prezentacji jak dobrze PŁ razie sobie z tym niełatwym zagadnieniem w ramach swoich własnych obiektów. Chciałbym podkreślić tym samym, jak wiele do zaoferowania mają nauczyciele akademiccy Politechniki Łódzkiej, dla której mierzalny obraz oszczędności wynikających z GOZ jest codziennością.
Większość społeczeństwa w najbliższym czasie będzie musiała wdrożyć w swoim życiu i życiu swoich gospodarstw domowych filozofię GOZ i 9R, ale chociażby w zakresie produktów finansowych rynku bankowego jednym z kryteriów staje się ślad węglowy, GOZ, OZE, ESG. Żeby to stosować, trzeba to rozumieć, a zarówno dziś jak i w perspektywie najbliższych dekad nauczyciele akademiccy uczelni technicznej będą najbliżej wiedzy i praktyki jak obliczać i jak w praktyce stosować w życiu codziennym rozwiązania wspierające de facto ochronę planety.
Rola PŁ w tym procesie jest nie do przecenienia zarówno w zakresie obecnie znanych metod jak i tego wszystkiego co ludzkość osiągnie na tym polu w najbliższych dekadach.September 3, 2024 at 5:22 am #1922Mirek Sopek
ParticipantZnakomite!
A może warto p. Aleksandrę zaprosić do KDU?
To tak ważna sprawa w długoterminowej wizji! -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.