TUL 2050 › Forums › Aktywność edukacyjna Politechniki Łódzkiej › Mikromoduły i mikro-poświadczenia w zakresie kształcenia
- This topic has 10 replies, 7 voices, and was last updated 5 months, 2 weeks ago by
Krysinski_Tomasz.
- AuthorPosts
- April 23, 2024 at 8:11 am #1770
Jacek Sawicki
ParticipantWdrożenie mikromodułów i mikro-poświadczeń zapewni bogate, angażujące i elastyczne środowisko uczenia się, które przygotowuje uczestnika do prawdziwego świata, zwiększy ich motywację i zaangażowanie, sprawiając, że nauka staje się dla nich istotna. Utworzenie kursów umożlwiających kształcenie na odległość lub w systemie np. blended pozwoli na zdobywanie mikro kompetencji (przeliczanych na punkty ECTS). Realizacja kształcenia oparta powinna być na projektach realizowanych z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształcenia CBL, PBL, RPBL i problemach realnych występujących w przemyśle. Tak forma sprawi, że uczestnicy będą widzieli bezpośredni wpływ swojej pracy, a tym samym będą bardziej zmotywowani do poszerzania/pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Zapewni także szerszy zakres doświadczeń co przyczyni się do głębszego zrozumienia rozwiązywanego problemu oraz poprawi ich umiejętność pracy zespołowej i komunikacji.
Czy zdobywanie kompetencji w postaci mikromodułów lub mikro-poświadczeń jest/będzie atrakcyjną formą?
Czy zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez realizację projektów jest wystarczające?
Zapraszam do dyskusji w tym zakresie i stawiania kolejnych pytań.August 28, 2024 at 2:37 pm #1914Bartek Zgorzelski
ParticipantTu mam wrażenie, że mój dzisiejszy wpis o kursach online sprawdza się bardzo dobrze. I postawię śmiałą tezę, że pomiędzy kursem online i mikromodulem jest “niewielka odległość”, a część z kursów online mogłaby być wstępem właśnie do podjęcia zajęć w zakresie mikromodułów.
September 1, 2024 at 8:05 am #1920Mirek Sopek
ParticipantDokładnie tak Bartek – a jak do tego dołożymy jeszcze mikropoświadczenia o takim charakterze że pomagają utrzymać naszą ludzką tożsamość …
Duży temat z tego się robi do Wizji …September 9, 2024 at 4:24 pm #1927Jacek Sawicki
ParticipantMirku, Bartku utworzenie nowych możliwości kształcenia i pozyskiwania wiedzy i umiejętości (czy to poprzez MOCC, mikro-moduły itd.) rozszerzy nie tylko ofertę naszej Uczelni ale pozwili dotrzeć do indwywidalnych potrzeb pojedyńczych osób czy przedsiebiorców, a przy dziszejszym tempuie zmian i konieczności szybkiego reagowania na zmiany na rynku jest to bardzo ważne.
September 19, 2024 at 5:34 am #1936Mirek Sopek
ParticipantDokładnie tak – staje się ewidentne w tej dyskusji że idee dotyczące MOOC a co za tym idzie mikropoświadczeń musiym włączyć do Wizji, gdyż wygląda na to że będą one bardzo istotne w najbliższych dziesięcioleciach!
Są już metody aby odróżniać (za pomocą identyfikacji cyfrowej) ludzi od agentów AI.Zainteresowanym polecam świetną pracę dotyczącą “personhood credentials” (PHCs), digital credentials that empower users to demonstrate that they are real people—not AIs—”
https://arxiv.org/pdf/2408.07892Może to taki techniczny aspekt – ale jak że ważny. Centralne dla nas jest zachowanie humanistycznego, ludzkiego charakteru uczelni.
W tym i MOOC tworzone przez ludzi i Mikropoświadczenia dla ludzi (a nie dla agentów AI) są szczególnie ważne!
October 17, 2024 at 11:11 am #1950andpbart
ParticipantKoledzy,
wydaje się, że dyskutowany tutaj pomysł wdrożenia mikromodułów i mikro-poświadczeń został ostatnio dostrzeżony na szerszym forum. Na ostatnim spotkaniu przedstawicieli rad uczelni z wielu polskich szkół wyżsych, dyrektor departamentu w MNiSW pan Marcin Czaja poinformował, że trwają prace nad ustawowym uregulowaniem tego zagadnienia.October 18, 2024 at 6:41 am #1952Mirek Sopek
ParticipantTo bardzo dobra wiadomość!
Tym bardziej, że uczelnie takie jak MIT od dawna mają takie programy!Por. https://openlearning.mit.edu/courses-programs/micromasters-programs
Wbrew pozorom wdrożenie tych schematów nie jest aż tak bardzo trudne – przynajmniej technicznie !
October 21, 2024 at 10:08 pm #1953Tomasz Kubiak
ParticipantWydaje się że nie warto czekać na ruch ze strony Ministerstwa, szkolenia oparte na mikropoświadczeniach możnabyło tworzyć od dawna. Znowu gonimy tych lepszych. Wartoby rozważyć innowacje w zakresie edukacji aby to inni gonili nas.
November 6, 2024 at 5:45 am #1954Mirek Sopek
ParticipantAbsolutnie tak – tym bardziej, że jest też pełne europejskie wsparcie dla takich systemów!
Zobaczmy np: https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials !!!November 12, 2024 at 7:59 am #1964Krysinski_Tomasz
ParticipantWprowadzenie mikro-modułów i mikro-doświadczeń do programu nauczania inżynierów jest bardzo ważne, ale nie może stanowić podstawy kształcenia inżynierskiego. Kontakt z wybitnymi profesorami, praca w grupach i projekty przemysłowe pozwalają młodym ludziom zdobyć niezbędne umiejętności do przyszłego sukcesu zawodowego. Tak jest w przypadku wielu renomowanych szkół inżynierskich w Stanach Zjednoczonych, takich jak MIT. Nowa sytuacja wymaga od zespołów edukacyjnych umiejętności niezbędnych w działalności nowoczesnych przedsiębiorstw. Musimy zastanowić się, w jaki sposób wizje mogą nam pomóc. W Wielkiej Brytanii rok przerwy, zwany “gap year”, jest powszechną praktyką, która pozwala studentom pracować, studiować za granicą lub angażować się w wolontariat przed kontynuowaniem studiów wyższych. Ten okres jest często wykorzystywany do zdobywania praktycznych doświadczeń i rozwijania kluczowych umiejętności potrzebnych na współczesnym rynku pracy. Ta nowa sytuacja stawia również nowe wymagania wobec kadry nauczycielskiej. W Stanach Zjednoczonych problem ten rozwiązano poprzez ‚sabatical year’. Oczywiste jest, że w naszej wizji różne środki muszą być dostosowane do potrzeb i sytuacji w Polsce.
- AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.